Subject: Tagasiside Eesti-Läti neljanda elektriühenduse riigi eriplaneeringu trassikoridori asukoha alternatiivide ja uuringute lähteseisukohtade osas
From: "Kristina Aidla" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Tue, 18 Feb 2025 11:00:58 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Teie: 30.01.2025 nr 13-3/373-1

Meie: 18.02.2025 nr 9.3-1/25/831-2

Tere!

Esitasite Terviseametile arvamuse avaldamiseks Eesti-Läti neljanda 
elektriühenduse riigi eriplaneeringu trassikoridori asukoha alternatiivide 
ja uuringute lähteseisukohad. Alljärgnevalt esitame järgmised tähelepanekud.

Kavandatava tegevusega seonduvad mitmed positiivsed aspektid. Uus ühendus 
parandab Eesti ja Läti elektrivõrkude stabiilsust ning vähendab sõltuvust 
Venemaa sünkroonalast. Samuti toetab see rohepööret, kuna võimaldab rohkem 
taastuvenergiat integreerida, aidates kaasa CO₂ emissioonide vähendamisele. 
Suurem elektriühenduste võimekus tähendab paremat hinnastabiilsust ja 
suuremat elektrikaubanduse paindlikkust, mis annab ka majanduslikud eelised. 
Planeering on laiapõhjaline, hõlmates olulisi keskkonnamõjude ja 
sotsiaalmajanduslike tegurite analüüse.

Kavandatava tegevusega võib esineda ka mitmeid probleeme ja takistusi. Enim 
mõjutatud antud juhul on keskkond, eriti merekeskkond. Suurim risk on 
mereökosüsteemile, kuna kavandatav ühendus hõlmab merekaablit. Vajalik on 
põhjalik merekeskkonna mõjuanalüüs ning leevendusmeetmete rakendamine (nt 
alternatiivsed marsruudid või tehnilised lahendused), mida erinevate 
mõjuhinnangute raames ka tehakse.

Samuti võib kavandatav tegevus tekitada vastuseisu 
keskkonnaorganisatsioonidelt ja kohalikelt kogukondadelt. Uued elektriliinid 
võivad mõjutada maaomanikke ja kohalikke elanikke. Võib esineda proteste või 
õiguslikke vaidlusi maa sundvõõrandamise üle. Oluline on püüda trajektooris 
vältida kokkupuudet olemasolevate või planeeritavate elamualadega. Tuleks 
arvestada sellega, et koridor võimalusel ei riivaks olemasolevaid elamuid ja 
krunte. Maa-ameti kaardirakendusest Maainfo – kitsenduskaardi abil on 
võimalik arvestada kitsendustega ehk nn ohutsooniga, mis tagab distantsi. 
Vajalik on varajane kaasamine, et kogukonnad oleksid teadlikud ja kavandatav 
tegevus saaks suurema toetuse, mida antud juhul on tehtud ja plaanis 
jätkuvalt teha.

Kas oleks võimalus uurida ka teisi alternatiivseid suundi, näiteks 
Pärnu-Ikla suund? Sellis juhul saaks ehk tekitada tehis saari, mille pealt 
lõigata Läti suunas. Seal on olemas teekoridorid ja saaks võimalusel vältida 
suuremat keskkonnamõju.

Lugupidamisega

Kristina Aidla

nõunik

keskkonnatervise osakond

[email-masked]

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud kirja 
ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage saadud kiri 
koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega dokumentide 
avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.